Müşteri Velinimet Mi?

Rızkın onda dokuzu ticarettedir. Dürüst ve güvenilir tüccar, peygamberler, sıddıklar ve şehitlerle beraberdir. Peygamberimiz Hz. Muhammed (S.A.V) böyle buyurmuş. Ahilik..”Mesleğini icra eden bir esnaf, sanatkar, üretici ve ticaret erbabı olarak çalışmayı ibadet sayan bir anlayışla; Hak’kın rızasını gözeterek halka hizmet edeceğime, Ahiliğin temel değerleri olan cömertlik, doğruluk, dürüstlük, hoşgörü, güven, sevgi, sabır, dostluk, fedakarlık, adalet, kanaatkarlık ilkelerine ve komşuluk hukukuna uyacağıma, elime-belime-gözüme sahip çıkıp günahlardan sakınacağıma, ölçü ve tartıda doğruluktan sapmayacağıma, müşteri velinimettir düşüncesiyle onlara güler yüzlü davranacağıma, kaliteli mal üretip hileli ve çürük mal satmayacağıma, yalan söylemeyeceğime, insanları kandırmayacağıma, hayatımın her döneminde kul hakkını gözetip, kimseye haksızlık yapmayacağıma, meslek eğitimi ve kurallarına bağlı kalacağıma, helalinden kazanıp haram lokma yemeyeceğime ve bir Ahi’de olması gerekli ahlaki değerlere bağlı kalacağıma, namusum, şerefim ve bütün mukaddesatım adına and içerim” Ahiliğin yemini. Günümüz dünyasında tüketici daha şanslı değil bence. Meslek odaları üyelerine günümüzde de Ahilik kurallarını hatırlatsa keşke: Tüketici dernekleri daha etkin çalışsa keşke; tüketici olmazsa ticaretin de olamayacağı; tüketicinin velinimet olması gerektiği; enflasyonla mücadelenin topyekün bir mücadele olması gerektiği kazınsa tüm paydaşların beyinlerine.. Birkaç fotoğrafla dünkü gözlemimi aktarmak istiyorum. Önemli bir market zinciri. Kendi markalı ürünleri alt alta iki rafta; sorun şu ki alt ve üst raf aynı ürünlerin fiyatları farklı; yüzde yirmiye varan farklı fiyat etiketleri görünüyor, kasaya geliyorsunuz , yüksek fiyat geçiyor hesabınıza oysa tüketici kuralı böyle değil. Birkaç yıl eskileri hatırlarım; bu markette böyle şeyler hatırlamıyorum; hele sorduğunuzda mazeret olarak “arkadaşlar yetişemiyorlar etiket değiştirmeye!!” veciz sözü anlamsız geliyor bana. Aynı zincir marketin “aynı ürün başka yerde daha ucuzsa farkın mislini ödeme” kampanyaları geliyor aklıma. Tüketici tüketilmemeli, velinimet olmalı; hiçbir firma da müşterilerine duyarsız, umursamaz davranmamalı.